گزارش برنامه دیواره فیروزکوه

هزینه برنامه :

۲۳۰۰۰ تومان

راه ها و امکانات دستیابی به منطقه :

به وسیله‌ی ماشین: تهران٬ دماوند٬ فیروزکوه.

به وسیله‌ی قطار: قطار محلی تهران-فیروزکوه

لوازم مورد نیاز :

لوازم دیواره نوردی

گزارش برنامه :

نام گزارش نویس : مائده احمدی

قرار ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح روز جمعه در میدان نوبنیاد بود. با تاخیر دو تن از شرکت کنندگان٬ ساعت ۶:۳۵ دقیقه٬ با یک سواری به سمت دماوند حرکت می‌کنیم.  ساعت ۷:۳۰ به دماوند رسیده و سریعا برای فیروزکوه تاکسی می‌گیریم. ساعت ۸:۴۰ دقیقه٬ پس از مدتی سردرگمی در شهر فیروزکوه به ایستگاه راه‌آهن می‌رسیم.  دیواره دقیقا پشت ایستگاه قطار قرار دارد.

برای پیدا کردن ایستگاه راه‌آهن٬ پس از ورود به شهر٬ در اولین میدان بزرگ به راست می‌پیچیم. پس از آن به میدان کوچکتری می‌رسیم. ایستگاه راه‌آهن در انتهای خیابان سمت راست این میدان واقع است.

روبروی ایستگاه صبحانه و آب مورد نیازمان را خرید می کنیم. به وسیله‌ی پل عابر  از خط قطار عبور می کنیم.  پس از طی حدود دویست متر به پای دیواره می‌رسیم.  در این نقطه از دیواره یک مسیر تنوره در دو طول طناب رول کوبی شده است. در کنار آن نیز مسیر کوتاهی با سه رول به کارگاهی می رسد.

در همین مکان٬ در سایه‌ی دیواره صبحانه می خوریم و سپس در کنار دیواره به سمت غرب شروع به حرکت می کنیم.  مسیرهای بسیار زیادی روی دیواره گشایش شده است و موقیعت های بسیار خوبی نیز برای گشایش مسیر وجود دارد. در مجموع نه مسیر روی دیواره گشایش شده است. گفته می‌شود دو کارگاه نیز روی دیواره وجود دارد که رول کوبی نشده و با ابزار گذاری باید صعود شود. ما جای این دو کارگاه را پیدا نکردیم.

ساعت ۱۰:۱۹ شروع به کار کردیم. از پای تنوره٬ حدود صد و پنجاه متر به سمت راست(غرب) پس از بالا رفتن از شیب کوتاهی٬ جایی در میان دیواره و سنگی بزرگ٬ سه مسیر اسپرت وجود دارد. ما روی دو مسیر چپ و وسط کار کردیم. کارگاه مسیر سمت چپ٬ بالاتر و چپ تر از کارگاه مسیر میانی است که ما چون در ابتدا کارگاه را نیافتیم٬ کارگاه این مسیر را نیز روی کارگاه مسیرمیانی زدیم. درجه سختی مسیر میانی ۵.۹ و مسیر سمت چپ  bc ۵.۱۰ بود.

پس از صعود از دو مسیر اسپرت در سمت راست دیواره٬ به زیر تنوره برگشتیم. یک کرده تنوره را صعود کرد و گروه دیگر روی یک مسیر کوتاه تمرین پاندولی کردند. درجه سختی تنوره cd ۵.۱۰ است.

ساعت ۱۶:۲۷ شروع به جمع کردن وسایل کردیم و ساعت ۱۶:۴۰ سوار قطار شدیم. قطار ساعت ۱۶:۵۰ قطار از ایستگاه فیروزکوه حرکت کرد. ساعت ۲۰:۵۰ دقیقه به ایستگاه تهران وارد شدیم.

نکات:

بهترین راه برای رسیدن به منطقه استفاده از قطار محلی است. این قطار هر روز صبح ساعت ۴:۳۰ دقیقه از تهران حرکت می کند و پس از چهار ساعت به فیروزکوه می رسد. ساعت حرکت قطار برگشت ۱۶:۳۰ دقیقه هر روز است. بیشتر واگن های قطار از نوع اتوبوسی هستند اما چند واگن نیز از نوع کوپه ای درجه دو وجود دارد. بلیت پس از سوار شدن٬ در داخل قطار تهیه می شود.

به وسیله قطار ساری نیز می توان به منطقه رسید. حرکت این قطار از تهران ساعت ۹ صبح و ۱۸:۳۵ عصر است.

قیمت قطار محلی اتوبوسی ۲۵۰۰ تومان٬ قطار محلی کوپه‌ای ۱۸۰۰۰ تومان و قیمت قطار ساری ۹۶۰۰ تومان است.

دیواره دقیقا پشت ایستگاه قطار واقع شده است. ایستگاه سرویس بهداشتی دارد. در اطراف ایستگاه سوپرمارکت و نانوایی برای تهیه خوراکی وجود دارد.

دیواره رو به شمال دارد و در همه ساعات در سایه قرار گرفته است.

در اطراف دیواره گاوهایی در حال چریدن هستند٬ مراقب باشید طناب‌ها و وسایلتان را نخورند!