خط الرأس چپکرو به دوخواهران از گرمابدر

نوع برنامه :

کوهپیمایی

راه ها و امکانات دستیابی به منطقه :

الف از سمت غربی دماوند گردنه سرداغ- رودخانه سه سنگ -  ب :  منطقه گرمابدر  دشت لار و آبشار قوج :  روستای بلده یا لرود- د : روستای نمار گردنه لهرا رودخانه سه سنگ و قله.

لوازم مورد نیاز :

اهم چادر -  گتر گورتکس عینک بادگیر- باتوم- کفش ترکینگ- دستکش- کوله حمله کلاه.

موقعیت جغرافیایی :

قله دوخواهران و چپکرو شرقی غربی در قسمت منتهی الیه شمالی دشت لار و در منطقه نمارستان استان مازندران واقع در کوههای البرز مرکزی جزء کوههای نور میباشد از شمال به دره یالرود و پاکبود و از جنوب به رودخانه دیوآسیاب و کوههای کونگ چال و از غرب باشکستی معروف به گردنه قو و از آنجا به کوههای سیه زار و قله خلنو می رسد.

آب و هوای منطقه :

صاف

پوشش گیاهی :

بیشتر گون.

گزارش برنامه

نام گزارش نویس :: فرهاد احمدپور

طبق تقویم گروه صبح 14 خرداد  رأس ساعت 7 صبح با وسیله نقلیه شخصی از تجریش به طرف فشم سپس جاده گرمابدر تا محیط بانی ادامه داده و ماشین را آنجا گذاشته و ادامه مسیر جاده خاکی تا گردنه یونزا خاتون بارگاه ادامه مسیر دادیم. ساعت 15/10  به گردنه رسیده  و با استراحت کوتاه به طرف پایین گردنه حرکت کردیم که در همین لحظه قله چپکرو در شمال دوخواهران در شرق خط الرأس دیده شد که با  دیدن آنها فهمیدیم  راهی طولانی در پیش داریم حدود ساعت 11 با گذشتن از تنگه یونزا به دشت زیبای لار رسیدیم که در جنوب شرقی قله آسمان کوه واقع  است  ما نیز با گذشتن از آب سرد لار بطرف دره روبروی تنگه یونزا مسیر آبشار قو و مسیر ماشین رو تا  سرخک می باشد  ادامه مسیر داده و تا ساعت 15/14 به زیر آبشار قو رسیده و چادرها را  برقرار کردیم (لازم به ذکر است  که دره آبشار قو از همان اول دشت لار  که وارد می شوید آبشار در سمت چپ بوده و  مسیر بلده و قله چپکرو تا گوسفند سرای بزرگ سرخک یکی است  و ماشین رو است) طبق برنامه روز اول را  استراحت پرداخته و بیدار باش صبح 15 خرداد 6 صبح اعلام شد که با خوردن مقداری صبحانه رأس ساعت  7 صبح بطرف جاده ماشین رو رو به بالا بطرف شمال حرکت را ادامه داده و به گوسفند سرای بزرگ سرخک در زیر قله سرخک با  مشخصه سرویس بهداشتی و لوله کشی آب و اتاق ساخته شده  سنگی رسیدیم.( مسیر

تا اینجا با مسیر بلده یکی است  و جاده خاکی ماشین رو مسیرش از روستای ایرالواسان است) گوسفندسرا از همه طرف  با کوهها محسور شده با ادامه مسیر بطرف آخر گوسفند سرا از دره  سمت راست در پاکوب مشخص با  دور زدن کوه رو برو بطرف راست به گردنه رسیده سپس همان کوه را از طرف چپ تراورس کرده و قله چپکرو دوباره در دیدرس قرار  گرفت ما هر چه می رفتیم کوه بیشتر فاصله می گرفت  با ادامه مسیر به دره بزرگ کبود میان چپکرو  است رسیده  و با دورزدن کامل آن به شیب تند جناح جنوبی چپکرو رسیدیم با ادامه  مسیر به طرف بالا به یال قله رسیده و با  مقداری گردش به غرب چپ ساعت  15/1 به قله واقعاً زیبای چپکرو رسیدیم با استراحت نیم ساعته در قله دو نفر از  بچه ها تصمیم به برگشت گرفته که با هماهنگی قرار شدتا  شیب پاشین قله رفته  منتظر ما باشند.  من با دوستم خط الرأس را ادامه دادیم و مسیر بطرف شرق ادامه یافته با گذشتن از چند قله فرعی و اصلی تخت خرس و کهو ساعت 3 زیر قله دو خواهران همنورد دیگرمان از ادامه مسیر منصرف شده که در آخر خودم سرپرست گروه 1 ساعت  آخر قله را ادامه داده و ساعت 45/3 قله زیبای دوخواهران غربی به ارتفاع 4318 را صعود کرده و بی توقف به  علت منتظر بودن بچه ها از دره دیو آسیاب زیر قله تخت خرس پایین آمده ساعت 18 به بچه ها  زیر قله چپگرو رسیدیم و اندک استراحت همان مسیر صبح را ادامه داده و  ساعت 20 به گوسفند سرای سرخک رسیده و با ادامه  مسیر به  پایین ساعت 30/9 پیش چادرها بودیم که شام را خوردیم و استراحت کردیم ساعت 7 صبح فردا 16 خرداد از خواب بیدار شده و با جمع آوری وسایل رأس ساعت 9 صبح بطرف کردنه یونزا خاتون بارگاه حرکت کردیم و ساعت  3 بعد از ظهر در محیط بانی بودیم که با حرکت بطرف تهران ساعت 5 عصر میدان تجریش بوده و به سلامتی برنامه را  به اتمام رساندیم.

توضیح :  کل مسیر دارای آب می باشد  کلیه مسیرهای ذکر شده 2 روز برنامه کامل می باشد. از روی قله چپکرو در شمال ناظر بزرگ و جنوب کوههای گونگ چال و در شرق دماوند و در غرب قلل خلنو قابل رؤیت است.