گزارش برنامه قله حوض دال - دنا

1- گردنه بیژن تنگ سی چانی

-2  یال یابو سوقط کرده

3-  تنگ بزکش

لوازم مورد نیاز:  اهم – بادگیر -  کورتکس- عینک- باتوم-دستکش- آب مقدار کافی.

آب و هوای منطقه حین اجراء برنامه: صاف

پوشش گیاهی: بیشتر بلوط

شرح برنامه  (گزارش نویس: فرهاد احمدپور)

ساعت 18 روز چهارشنبه با اتوبوس ترمینال جنوب سفر زیبای خود را بطرف یاسوج آغاز کردیم همین جا از لطف خدا سپاسگزارم

ه خواست گوشه ای از زیباییهای طبیعت را ببینیم و شاکر باشیم.

ساعت حدوداً 6 صبح به شهر یاسوج رسیده و از آنجا با دو وسیله خودرو سواریی به سمت شهر سی سخت در ارتفاع 2300 متری که 35 کیلومتری با یاسوج فاصله دارد حرکت کرده و ساعت 7 صبح در خانه کوهنورد که در حال تعمیر و بازسازی بوده رسیده و یک اطاق از آقای محمدی مسئول آنجا که قبلاً هماهنگ کرده بودیم  گرفته و با خوردن صبحانه آش محلی خستگی راه شب از تن بیرون کردیم با توجه به زمان مناسب و چون صعود ما یک روزه محسوب می شد تصمیم  بر این شد که استراحت امروز را به  بازدید از آبشار ماگون واقع در 60 کیلومتری جاده کاکان اقلید بگذرانیم با دو دستگاه  سواری ساعت 10 صبح بطرف آبشار مارگون حرکت کرده و این جاده نیز از  دامنه کوه دنا با گذشتن از د وراهی قلید به دوراهی مارگون در سمت راست به روستای مارگون رسیده و با پیاده روی ساده به آبشار رسیدیم که دیدن آن واقعاً لذت بخش بود. با  انداختن عکس و گشتن اطراف آبشار حدوداً ساعت 3 بعد از ظهر دوباره به  خانه کوهنوردی برگشته و وسایل صعود فردا را حاضر کردیم و شب زودهنگام به خواب رفتیم.

ساعت 4 صبح از خواب بیدار شده و با دو دستگاه سواری رأس ساعت 5 به طرف گردنه بیژن شرق سی سخت با گذشتن از باغ های انگورو چشمه میشی معروف در  دامنه کوه گل و تنگه سی چانی به ارتفاع2900 متر در  زیر قله صخره ای سی چانی از خودرو پیاده شدیم در پاکوب مشخصی دره را بطرف چپ دور زده به طرف بالا حرکت کرده که یک باره شهر سی سخت که در پایین قرار داشت  حدود 7 صبح به این محدوده که به چشمه سی چانی معروف است و ارتفاع 3700 متر رسیدیم از این منطقه دو مسیر جود دارد  اگر بطرف بالا صعود کرد به خط الرأس رسیده و به طرف چپ  شمال غرب حرکت کنید با 30/3 ساعت کوهنوردی به حوض دال خواهید رسید ولی اگر همان مسیر را به طرف غرب در پاکوب مشخص که تراورس کردن کوه سی چانی می باشد با  مسیر ساده به جانپناه  پی دنی و چشمه پونه خواهید رسید ما هم مسیر دوم را بطرف پناه ادامه دادیم و ساعت 30/8 به پناهگاه در ارتفاع 3850 رسیده و با صرف صبحانه ساعت 10/9 بطرف بالای شمال پناهگاه در شیب تند به مسیر قله ادامه دادیم رأس ساعت 45/10  به قله حوض دال 4350 رسیدیم که  از همه تیم های حاضر در منطقه حدوداً 30/1 ساعت زودتر رسیده بودیم.

تا ساعت 12 قله بودیم. سپس از مسیر شن اسکی بطرف پناهنگاه حرکت کردیم و ساعت 1 در چشمه پونه 20 متری جانپناه بودیم اینجا دو پناهگاه وجود دارد  پناهگاه فلزی که اکثراً  در زمستان زیر برف مدفون است و پناهگاه سیمانی به ابعاد 4X10 در دو طبقه که با تغییراتی از روی پناهگاه سیمرغ دماوند  غربی الگو برداری شده است . و گنجایش آن70 نفر میباشد این پناهگاه در بالای دره معروف بزکش وجود دارد  که ما هم این مسیر را انتخاب کرده و  مستقیماً بطرف سی سخت حرکت کردیم و در پایین دره به چشمه توف کلنجه( توف آبشار کلنجه خرچنگ) که بالای آبشار کم آب است  رسیده و با ادامه مسیر با پاکوب مشخص بعد از گذشتن از باغهای سی سخت به کانال آب ورودی سی سخت رسیده و ساعت 5 به پناهگاه رسیده و با استراحت ساعت 21 به طرف یاسوج رفته و با اتوبوس به طرف اصفهان حرکت کردیم ساعت 4 صبح اصفهان بودیم با دو ساعت استراحت در ترمینال ساعت 6 صبح با اتوبوس به سمت تهران حرکت کرده و  ساعت 30/11 در ترمینال بودیم.

توضیح:

* مدت زمان لازم تا قله 5 الی 6 ساعت از گردنه بیژن میباشد.

*مسیر رفت و برگشت حدوداً 15  کیلومتر است.

*اختلاف ارتفاع از گردنه بیژن حدوداً 1450 متر است.

*آنتن دهی موبایل در اکثر مکانها  وجود دارد.